Utdrag från belastningsregistret för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg
Styrelsen påminner er att följa vårt beslut gällande att alla ledare inom UHK som är 15 år och äldre och som leder barn/ungdomar som är yngre än 18 år skall varje år from maj månad inlämna utdrag från belastningsregistret. Den person som registerutdraget gäller har rätt att själv ta del av uppgifterna i utdraget innan det lämnas till föreningen.
Dessa skall ni ledare beställa nu snarast och visa upp till våra kanslister Anders eller Emilia eller lämnar i brevlådan vid klubbis (om ni inte behöver tillbaka utdraget).
Utdraget är giltig 12 månader from utskriftsdatumet. Styrelsen siktar på att utdraget ur belastningsregistret ska lämnas in i maj varje år (då täcker utdraget hela handbollsäsongen).
Det går bra att skicka in belastningsregistret digitalt också till kansli@uppsalahk.se
Länkar/info:
Nu finns det två varianter hur ni kan beställa utdrag ur belastningsregistret:
1. Förenklade rutiner för att begära utdrag från belastningsregistret (e-legitimation)
Polisen har lanserat en e-tjänst där du själv med hjälp av e-legitimering (till exempel Bank-ID) enkelt begär utdrag ur belastningsregistret. Enklare för dig, effektivare för polisens handläggare. Detta är ett smidigt sätt och underlättar handläggningen för alla.
Läs mer och börja använd e-tjänsten här: Belastningsregistret - begär utdrag | Polismyndigheten (polisen.se)
2. Pappersblankett för registerutdrag för övrigt arbete och kontakt med barn
1) Fyll i alla uppgifterna på ansökan tydligt, använd någon av dessa direktlänkar
Övrigt arbete och kontakt med barn - utdrag belastningsregistret (fyll i digitalt)
2) Skriv ut blanketten och skriv under ansökan med penna. En digital underskrift godkänns inte.
3) Skanna eller fota alla handlingar och bifoga som en pdf-fil, jpeg-fil eller tiff-fil på max 2 MB. Vi (polisen) kan inte öppna filer som är länkade till internet eller liknande.
4) Skicka in din ansökan till e-post: registerutdrag@polisen.se eller med vanlig post (glöm inte frimärke/frankera brevet).
5) När svaret (brevet) har kommit så lämnas det personligen till kanslifunktion Anders Olsson. Därefter så få ni ta med brevet hem och kansliet Anders/Emilia gör notering om att registerutdrag inhämtats för aktuell säsong. Ni har rätt att själva ta del av uppgifterna i utdraget innan det lämnas till föreningen.